Markedsføring via det digitale univers

Markedsføring via det digitale univers

Markedsføring kan foregå på mange forskellige måder og i sidste ende er der stort set ikke nogle måder hvorpå man ikke kan markedsføre sin virksomhed, hvis blot man holder sig inde for markedsføringsloven. Det vi oftest forbinder med markedsføring er reklamer i fjernsynet, i radioen eller via plakater ved busstoppesteder og andet. Markedsføring kan dog gøre på mange flere forskellige måder end som så, og en af de marketingsmetoder som bliver brugt meget rundt omkring i verdenen i dag, kaldes digital marketing.

Digital marketing

Digital marketing er et begreb som dækker over brugen af markedsføring på blandt andet internettet, mobilen og andre interaktive medier. Mange mindre virksomheder nyder i sær godt af denne form for markedsføring, da den i forhold til mange andre former ofte kan være billigere at benytte, men også billigere at trække igen, hvis den skulle vise sig at have en negativ effekt på slutbrugeren. Nogle af de virksomheder som benytter sig af digital markedsføring, benytter sig af CMS, som de kan bruge til at måle statistik og effektivitet af kampagnen og derigennem se om den skal blive eller omtænkes. Derudover bruger mange virksomheder også denne form for marketing for at skabe en to-vejs kommunikation for, at komme i direkte kontakt med deres kundegruppe.

Der findes to tilgange til digital marketing – push og pull. Hvis du benytter dig af push, betyder det at du tager direkte kontakt ud til kunder, eksempelvis via nyhedsbreve eller sociale medier som facebook og twitter. Hvis du derimod benytter dig af pull, betyder det at det er personer selv søger sig frem til dig. Her kan det være godt at bruge Search Engine Optimization (SEO), for at forbedre personers mulighed for at finde frem til netop din virksomhed via diverse søgemaskiner. En stor del af virksomhederne som bruger digital marketing, bruger dog begge metoder på samme tid.

marketing er gået digital – og du skal følge med.